Follow your own way

Bart Zwiers


Tel: 06 46 19 30 30
Mail:bart_de_drummer@hotmail.com

Algemeen

Hiernaast staan een twaalftal elementen die te maken hebben met de EMEG branche. De EMEG branche staat voor Events, Music, Entertainment en Gaming. Als eerstejaars student hebben wij de opdracht gekregen om twaalf evenementen te bekijken. Maar niet als normale bezoeker, maar als toekomstig communicatieadviseur. Omdat ik persoonlijk veel van muziek evenementen hou, zijn deze duidelijk in de meerderheid in het rijtje. Toch heb ik val allerlei genres iets bezocht/bekeken.

Music

Meppelertoren spreekt

Zaterdagavond 29 maart was ik aanwezig bij het evenement: Meppeler toren spreekt. Niet goed overna gedacht als organisatie. Persoonlijk ken ik Ronald Buldt die daar moest optreden en ik heb een tijd met hem staan praten. Het was mij al opgevallen dat zij niet goed nagedacht hebben over het inrichten van het terrein. Het podium stond met de rug tegen de kerk aan en voor het podium was erg weinig ruimte voor publiek. Het podium had een kwartslag gedraaid moeten worden zodat het hele kerkplein eventueel vol kon staan met bezoekers. Na afloop heb ik een aantal mensen gesproken, zij en Ronald Buld hadden allemaal dezelfde klacht want men kon het niet goed zien of horen. Jammer want de invulling van de avond was prima en ook alles wat verteld werd was interessant.

Op de kerktoren zou een film geprojecteerd worden en ook teksten tijdens het zingen van liedjes. Dit kwam  niet goed uit, want het was slecht te zien omdat het podium te hoog was en de afstand te kort voor de projector. Van te voren was dit allemaal overlegd en er waren vele vergaderingen over geweest begreep ik van Ronald. Maar op de repetitie avond kwamen ze er achter dat het podium te hoog was en de afstand te kort. Niet lang genoeg over na gedacht als organisatie zijnde en teleurstellend voor de bezoekers.

Event

Oud & Nieuw Havelte

Ook dit jaar organiseer ik met een groepje vrienden weer een evenement. Dit evenement gaat plaats vinden op 31-12-2013 vanaf 0.00 uur.

Afgelopen
drie jaar heeft het Oud-&-Nieuw feest in het dorpshuis in Havelte het plaatsgevonden. Dit heb ik vanaf het begin af aan al georganiseerd met een paar vrienden. Op dit moment hebben we het al zover dat we 200 bezoekers verwachten die avond.

Wij als organisatie willen dat het een feest is voor jong en oud en dat gezelligheid bovenaan staat. Onze bezoekers moeten met een positief gevoel ons terrein verlaten. 


Als organisatie doen wij er alles aan om het de bezoekers naar hun zin te maken. Zoals cateringservice, muziek, een verlichte fietsenstalling, een relax plek op het terrein zodat bezoekers even niet in de harde muziek hoeven te staan.

Ik zie ernaar uit om dit jaar weer te beginnen met de organisatie. Omdat ik afgelopen schooljaar veel geleerd heb, wil ik de elementen toepassen tijdens komende editie van het evenement. Zo ga ik dit jaar meer aandacht besteden aan de beleving, de communicatie naar buiten zal beter worden en ook het thema zal beter zijn dan afgelopen jaren. Zo zie ik dat ik alweer veel geleerd heb afgelopen jaar.



Entertainment

Het grachtenfestival in Meppel.

Op het Grachtenfestival ben ik aan het werk geweest in de hoofdstaat van Meppel bij de winkel van mijn vader. Mijn vader heeft een eigen optiekwinkel. Deze dag was ons doel zoveel mogelijk brilpray´s te verkopen. Als verkoper stond ik naast mijn vader alle brildragende bezoekers aan te spreken om aan hen een spray te verkopen.

Tussendoor heb ik gelet op het entertainment wat in de hoofdstraat rond liep tijdens het grachtenfestival. Door de hoofdstaat liepen een aantal straattheater groepen. Zij brachten sfeer in het centrum. Omdat er overal in het centrum wat te doen was voor de bezoekers, keken zij hun ogen uit. Links, Rechts overal waren activiteiten.

Wat mij opviel is dat de organisatie acteurs had gehuurd van één straattheater vereniging. Aan hun optredens kon je zien dat zij met elkaar oefenden. Veel acts leken op elkaar en waren dan ook zichtbaar van dezelfde club. Als organisatie hadden ze verschillende straattheater acts moeten hebben of niet elke keer hetzelfde optreden. Als bezoeker viel het misschien niet op, maar als je ze langer dit in de gaten hield, kon je het merken.


Gaming

Gamen doet iedereen en soms zelfs onbewust. Zelf heb ik niks met gamen, toch betrapte ik mezelf erop dat ik het doe. Tijdens het reizen in de trein naar Tilburg, speel ik regelmatig een race-spel. Mijn interesses liggen ook in het racen, vandaar dat ik zelf een race-motor heb.

Dit spel is een autorace-spel. Hij is gewoon te downloaden via de App-Store op je telefoon. Geheel kosteloos kun je hem instaleren op je telefoon. Op dit moment vroeg ik mij af, hoe zij geld verdienen met deze game. Tijdens het spelen van de game kom je hier al gauw achter.

Hoe verder het spel vordert, hoe meer de auto´s kosten. In het begin start je met een bepaald aantal dollars en verhogen. Als je na een tijdje spelen je geld op hebt of je gouden munten op zijn, moet je nieuwe kopen. Dan komt er op je schermpje te staan welke drie keuzes er zijn. Voor 1 dollar, voor 10 dollar en voor 100 dollar kun je nieuwe munten kopen. Als consument wordt je gedwongen geld uit te geven omdat je toch verder wilt racen want het spel is nog niet uitgespeelt. Dit is één manier waarop zij geld verdienen.

Tussen de races door komen er reclamepagina´s tevoorschijn. Voordat je het in de gaten hebt, klik je per ongelijk op deze pagina omdat je snel door wilt en zit je op de pagina van de adverteerders. Hier gaat dan je aandacht naartoe, je kunt ze wegklikken bovenin het schermpje en dan gaat het racen gewoon weer door.

Event

Creation of seven

Dit evenement is een project van school. Hierbij hebben we een klein evenement georganiseerd voor familie en vrienden. Het event Creation of Seven was geheel in Pop-art stijl gerealiseerd. In een basisschool in Nijmegen hebben wij op het podium de band The Lighthouse laten spelen. Tussen de sets door heeft Marc Magic verteld over zijn leven in de entertainmentbranche. Hoe hij zijn geld verdiend en hoeveel tijd hij steekt in zijn werk. Zo ongeveer 60 bezoekers waren er op onze avond aanwezig. Allemaal familie en vrienden waren uitgenodigd op deze avond.

Ik ga wat vertellen over ons evenement en de sponsoren. Het was moeilijk om sponsoren te vinden. Wij zijn bij een paar bedrijven geweest en gevraagd wat zij voor ons konden betekenen. Voor eventuele sponsoring moesten wij natuurlijk iets terug doen. Tijdens het zoeken van sponsoren ging ik me verplaatsen in de eigenaar van het bedrijf. Waarom zou ik gaan sponsoren.

Met deze vraag hebben wij een sponsor contract opgesteld en die meegenomen naar de mensen die wij benaderden als eventuele sponsor. Hierin stond bijvoorbeeld dat zij gratis reclame krijgen tijdens ons evenement, toegang krijgen tot ons evenement, gratis eten en drinken krijgen tijdens het evenement en zichtbaar zijn in de flyer die de genodigden kregen. Hiermee geef je de sponsor inzicht in wat hij terug krijgt en zo is het voor hem duidelijk waarom hij eventueel zou gaan sponsoren.

Uiteindelijk is het gelukt en hebben wij twee sponsoren gevonden. Zij hebben de flyers, locatie en band gesponsord en hierdoor kon ons evenement doorgaan.

Event

Concert at Sea

Op 27 & 28 juni 2013 was ik aanwezig bij Concert at Sea. Een heel weekend ben ik op het terrein geweest en ´s avonds op de camping 10 minuten rijden van het terrein. Daar heb ik gekeken hoe zij het festival naar buiten communiceerden. Hoe zij omgaan met de communicatie en welke communicatiemiddelen zij gebruiken en gebruikt hebben.

De radio is een communicatiemiddel die zij gebruiken voor het festival. Op 3FM waren zij te horen met een reclamespot. Ook gebruiken zij een win-actie om aandacht te krijgen voor het evenement. Youtube gebruiken zij voor een teaser die online staat voor de bezoekers. Hierdoor triggeren zij de bezoekers om naar het festival te gaan en kunnen nieuwe bezoekers kijken wat voor festival het is. Twitter en Facebook stonden de laatste dagen voor het evenement vol met informatie, tweets/berichten van bezoekers en de win-actie van 3FM. Ook gebruikten zij een aantal tijdschriftenadvertenties en win-acties om bezoekers te krijgen bij het festival.

Event

Bevreidingsfestival Zwolle.

Zoals zovelen festivals door heel Nederland georganiseerd zijn ben ik naar dit evenement gegaan omdat ik dicht bij Zwolle woon. Een groot opgezet evenement in een mooi park in de binnenstad. Een absurt bedrag van 2,50 wordt er gevraagd per muntje. Ik heb even om me heen gekeken en waar ik me aan ergerde is dat er maar 2 dranktenten stonden aan beide kanten van het terrein waar 120.000 bezoekers rondlopen.

Schandalig als je het mij vraagt omdat je meer dan een half uur in de rij staat voor een drankje. De organisatie zou hier meer aandacht aan moeten schenken voor volgende jaren. Dat je 2,50 betaald voor een drankje waar je een half uur op moet wachten is niet wenselijk en dat je dan nog een dood biertje in je handen krijgt, vind ik zeker schandalig. Mensen stonden te duwen en te trekken bij de bar wat helemaal niet nodig is. Als ze aan beide zijden een lange tent neer gezet hadden met drankverkoop, waren er minder negatieve reacties over de catering.

Er is dan nog één ding dat ik nog erger vindt dan wat ik hierboven geschreven heb. Men durft  €2,50 te vragen voor onbeperkt toilet gebruik waar je dan als man zijnde gewoon in een plastic buis moet urineren wat vast zit aan het hek met tyrips. Dat het zo ongelofelijk duur moet zijn en dat er nog niet eens een normale DIXI's of toilet bak zijn vind ik om te schamen. Dat het hele terrein vol stond met bezoekers en dat de line-up goed was, is natuurlijk super gedaan door de organisatie.

Vooraan het terrein waren op 50 meter van het podium stagebarriers geplaats. Dit om te voorkomen dat mensen voorin plat gedrukt zouden worden als het publiek wild wordt van hun favoriete band. Een mega podium stond daar en ook hierbij was de aankleding prima. Waar ze wel goed over na gedacht hebben is dat tijdens het opbouwen van een band, een zwart doek naar beneden kwam zodat je als bezoeker niet het hele opbouwen kon zien. Het is iedere keer weer een onthulling als de band klaar staat en begint met spelen.

Op het terrein was goed op het weer ingespeeld. Allerlei activiteiten waren er te doen voor de bezoekers, kraampjes met kleding etc en er werd zonnebrand uitgedeeld aan de bezoekers zodat zij niet zouden verbranden.

Naast deze kritiek een dikke duim voor de organisatie van het hele evenement wat georganiseerd is voor de bevolking.

Event

Dancetour Arnhem

Zondag 20 April 2014 heb ik een kijkje genomen bij Dancetour in Arnhem. Dit keer ben ik met een ander oog naar het festival gaan kijken. Ben bij mezelf na gaan denken hoe het allemaal in elkaar zit en hoe de organisatie over bepaalde dingen heeft na gedacht en wat ik eventueel anders zou gaan doen.

Gratis entree is natuurlijk een geweldig begin. Een festival voor iedereen en voor elke leeftijd dan ook. Voor mij dus ook een reden om naar dit festival te gaan en een dag te gaan genieten. Eenmaal de tom tom ingesteld ben ik naar Arnhem gereden en daar aangekomen kon ik parkeren op het terrein van het Geldredome. Slim overna gedacht en de omliggende woonwijken waren afgesloten voor bezoekers. Dat je gratis kan parkeren krijg je helemaal een glimlach op je gezicht. Lopend vanaf de parkeerplaats viel mij direct op dat daar niemand stond die de weg wees of bordjes langs de kant waar je als bezoeker langs moets lopen. Even een minpuntje. Bij de entree word je gefouilleerd en de tassen worden nagekeken. Wel wordt er tegenwoordig een fikse prijs gevraagd per muntje. Je betaald 2,50 voor 1 muntje. Niet erg als je dan je glazen dan maar ook gewoon vol krijgt en een goed biertje getapt krijgt, maar helaas is dit dan niet het verhaal. Dode biertjes staan te wachten op de bar totdat iemand bier besteld en het opdrinkt.

Het terrein zelf was goed ingedeeldt. Aan beide kanten kon je drinken halen en uiteraard ook eten. Bij deze tenten kon je gratis koffie proeven van Nescafé. Een zeer goede reclame van dit bedrijf. Het hele terrein was één groot zandveld. Geeft een mooie zomerse sfeer maar alles maar dan ook echt alles zit onder het stof. Vooraan stond dan het podium waar de dj's hun muziek konden draaien. Mooi en strak zag het er allemaal uit. Het geluid was overal goed te horen en te voelen en de sfeer was gezellig.

Al met al heb ik een leuke middag gehad waarbij ik weer veel geleerd heb en zeker deze punten mee neem als ik zelf iets ga organiseren.

Event

Hunefestival Ruinerwold

Het Hunnefestival in Ruinerwold gaat dit jaar niet door. De editie in 2013 is met een negatief saldo geindig. Afgelopen jaar ben ik vrijwilliger geweest tijdens dit tweedaagse festival. Op vrijdag was is Steward en de zaterdag stond ik achter de bar.

Over het Hunefestival heb ik mijn Assessment gedaan. Persoonlijk vindt ik het een uitdaging om ervoor te zorgen dat het festival in 2015 weer door kan gaan. In overleg met de organisatie heb ik mijn plan geschreven. Ik hoop dat zij er straks iets aan zullen hebben zodat ik misschien kan helpen bij het organiseren van het festival. 

In Drenthe zijn weinig festivals vergelijkbaar met het Hunefestival. Daardoor zijn zij uniek in haar omgeving. Het terrein ligt nog geen 3 km vanaf de snelweg. Hierdoor is er een snelle af en aanvoer van het verkeer. er is één lange weg vanaf de snelweg naar het festival terrein toe beschikbaar. Deze straat hebben zij het hele weekend afgezet i.v.m. die festival. Zo zorg je ervoor dat er geen file´s zijn richting het evenement. De snelweg blijft dus geheel begaanbaar voor de bezoekers. De organisatie meot zeker gebruik maken van goede communicatie naar buiten. Nieuwe communicatiemiddelen gebruiken en zorgen dat het festival opvalt. Het moet voor de doelgroep/bezoeker duidelijk zijn waar het Hunefestival voor staat.

Meer weten over dit festival:

https://www.hunefestival.nl

Event

Greenfields

Greenfields festival is een hardstyle festival. Dit is georganiseerd door High energie event. Deze organiseren o.a. Fusion of Dance, Queendance, Liberator, Megabase, Sound of Energy, Hardshock, Harddefinition. Dit zijn allemaal hardstyle/dance feesten. Hardstyle feesten zijn op dit moment erg populair.

Tijdens het Greenfields evenement ben ik vrijwiliger geweest. Op zaterdag 12 oktober vondt dit plaats in Ruinerwold. Die dag behoorde ik bij het barpersoneel. Vanaf 13.00 uur tot 24.00 uur duurde het evenement. Aan het eind van dit evenement moesten de bardelen in de tenten weggehaald worden en de tenten moesten schoon. High energie events brak alle apperatuur af en ging in vrachtwagens weer terug naar de opslag.

Meer weten?

Kijk dan op:

https://www.greenfieldsfestival.nl/

Event

Havelterfeest

Cabaret avond:

Bij ons in het dorp speel ik in een cabaret groep. Afgelopen jaar hebben wij de derde editie gehad. Hier spelen we stukken over actuele gebeurtenissen vanuit ons dorp. Tijdens deze show van ongeveer 2 uur zingen wij liedjes en spelen we stukjes die we zelf geschreven hebben. De mensen vinden het natuurlijk leuk om dingen te horen over bekenede mensen uit het dorp van wat die mee gemaakt hebben. Deze avond zitten er ongeveer 600 mensen in de tent. Tijdens de show is de bar gesloten. Na die tijd begint het feest en gaan wij als spelers de zaal in om met iedereen gezellig een borrel te drinken.

Vrijdag avond is de jeugdavond. Elk jaar zijn er nieuwe artiesten te zien. Afgelopen jaar waren DJ Revero en Mr. Polska in het programma. Voor de jeugd een geweldige avond. Deze avond is in prenciepe ook georganiseerd voor jongeren.

Zaterdag morgen is dan de optocht. Hier doen ongeveer 30 wagens aan mee die gemaakt zijn door inwoners van ons dorp. De hele optocht gaat door een aantal straten in het dorp. Langs de kant staan allemaal mensen te kijken.

Zaterdag avond is de Havelter avond. Deze avond trad de volkszanger Jannes op. Verder waren er nog mensen uit het dorp die een act lieten zien op het podum. Al met al een geslaagd avond voor de organisatie. Op zaterdag avond telt het feest 1000 bezoekers. De kaarten kosten 15,- in de voorverkoop en 20,- aan de tent.

De zondag is dan de afsluiter. Overdag waren er allerlei activiteiten op het terrein en deze dag werd afgesloten met de band Steaming Pianos. Dit is een feestband met een drummer en twee toetsenisten. Eén van hen is blind. Hij is te herkennen aan de gele zonnebril en de rood met wit gestreepte pianopoot. Zij weten goed in te spelen op het publiek en er liggen papiertjes in de zaal om verzoekjes op te schrijven. Zij spelen daadwerkelijk van alles.

Om dit hele evenement te realiseren lopen zij collecte bij ons in het dorp. In de feestgids die rondbezorgt wordt, staat in wanneer de collecte plaatsvindt. Het is aan een ieder wat zij erin gooien. Dit bedrag gebruiken zij om een dorpsfeest neer te zetten. Natuurlijk sponsort de handelsvereniging ook om dit feest te realiseren. Zonder deze mensen kan het dorpsfeest niet plaatsvinden.

De organisatie van het Havelterfeest zorgt ervoor dat iedereen van de handelsvereniging die sponsort of iedereen die met een eigen bedrijf sponsort, duidelijk in de feestgids staat. De feestgids heeft 46 paginas waarvan er uiteindelijk maar 14 met informatie zijn van het feest. De rest zijn sponsoren.

Meer zien over het dorpsfeest van Havelte?

Bekijk dat de site

https://www.volksfeesthavelte.nl/

Event

Live in Meppel

Live in meppel is een opkomend evenement.

Afgelopen jaar was de 1e editie in de stad (2013). In samenwerking met Blof hebben ze dit evenement gerealiseerd. Dit werd neergezet door het bedrijf Spijkerman uit meppel. Spijkerman verzorgt door heel Nederland de podium opbouw. Dit evenement is georganiseerd door Gino Spijkerman. Hij is eigenaar van dit bedrijf. Helaas was het dit weekend erg slecht weer. Zo waren de kaarten niet allemaal uitverkocht en waren de bezoekers op tijd of zelfs al eerder weg. Omdat Gino goede contacten heeft met Paskal (de zanger van Blof) heeft dit evenement geen verlies gedraait. Blof heeft hier voor een vriendenprijs gespeelt.

Concert at Sea is een evenement eind Juni op de Brouwersdam. Dit evenement wordt georganiseerd door Blof. Blof werkt veel samen met Gino Spijkerman. Gino Spijkerman bouwt namelijk ook alle podias op het terrein van dit festival en alle tenten waar eten verkocht wordt zijn ook van Gino. Omdat zij veel samenwerken en zakenpartners zijn is dit ook de reden waarom Blof naar meppel komt om een show weg te geven. Dit is natuurllijk in het voordeel van Gino omdat dit een band is met een zeer grote naam in Nederland. Wie kent blof nou niet?

Meer weten?

Kijk dat op de site:

https://www.liveinmeppel.nl/